TessainBrno.reismee.nl

Erasmus-life: weekendjes weg, feestjes en af en toe studeren

Het is alweer meer dan drie weken geleden dat ik iets van mij heb laten horen en daarom hoog tijd voor een update. Hoezeer het ook een cliché is, is het echt waar dat de tijd vliegt. Ookal heb ik het gevoel dat ik hier nog maar net ben, is het alweer eind maart en totdat mn ouders komen in mei zijn al mijn weekenden al volgepland. Daarna duurt het niet lang meer of ik ben weer terug. Zo lijkt 5 maanden in het buitenland zijn toch ineens heel kort. Ik kan zeggen dat ik inmiddels wel helemaal gewend ben in Brno en aan de uni. Het begint wel als thuis te voelen en ik loop niet meer de hele tijd rond te dwalen alsof ik de weg kwijt ben. In de supermarkt en de winkels zeg ik inmiddels als een vloeiende Tsjech: dobrý den en na shledanou, en het Tsjechische eten begin ik ook meer te waarderen (alhoewel ik hier soms kan dromen van een mooie groene broccoli of boontjes).

Het weekend na mijn laatste blog besloot ik Ania, een AEGEE vriendinnetje uit Krakow, op te zoeken in Polen in het huis van haar ouders, in Bielsko-Biala vlak over de grens. De reis er naartoe was een hele beleving met een bommelding op het station waar ik over moest stappen en alleen maar informatie in het Tsjechisch, maar uiteindelijk zat ik toch in de goede trein. Dit weekend hebben we niet heel veel bijzonders gedaan maar vooral even lekker uitgerust, films gekeken en biertjes gedronken. Het was heel fijn om even iemand te zien die mij langer kent dan een paar weken en om in een normaal huis te zijn, met een heerlijke badkamer en een privé kamer. Na dat weekend was ik weer helemaal opgeladen voor alle drukte.

In de week daarna was het namelijk tijd voor het International Student Ball. In een mooie jurkjes en op ballerina’s (tja buitenlanders zijn nu eenmaal niet zo lang) bracht ik een avond door in een plek, die nog het meeste weg had van een schoolkantine/aula. Tsjechen houden enorm van balls en gala’s en dat gaat er iets anders aantoe dan in Nederland. Iedereen kan hier namelijk stijldansen en doet dat ook, daarnaast hebben ze een iets ander idee van sfeer en kan je dus prima volle tl-verlichting hebben op de dansvloer. Samen met de anderen die niet kunnen stijldansen brachten we dus voornamelijk de avond door langs de kant totdat later op de avond er gelukkig ook wat beter dansbare muziek gedraaid werd.

Afgelopen weekend was het dan tijd voor weer een weekendje weg en ging ik samen met drie anderen eindelijk naar Praag. Ik had van veel mensen al verhalen gehoord over hoe mooi de stad wel niet was en alsnog was ik onder de indruk van de prachtige architectuur en de historische gebouwen. Echt elk stukje van de stad was mooi. Het hielp ook dat vrijdag en zaterdag de zon volop scheen en we af en toe zelfs ‘met zonder jas’ buiten konden zitten. Zondag was het helaas weer ijzig koud en vroeg ik de hele tijd af waarom ik mn handschoenen toch in Brno had achtergelaten. De lente komt hier wel op gang, maar het gaat helaas wel langzaam.

Terug uit Praag wachtte een enorme stapel huiswerk. Deze week moet ik 5 papers schrijven en dan heb ik maandag nog een tentamen. Gelukkig ook nog wel tijd voor leuke dingen, zo organiseerden we gisteren een surprise party voor de verjaardag van een vriendinnetje uit Litouwen. Daarnaast heb ik ook een heel leuk vooruitzicht want maandagavond vlieg ik namelijk naar Spanje (eerst naar Londen om daar een nacht op het vliegveld door te brengen) om naar de Agora te gaan (de algemene ledenvergadering van AEGEE-Europe in Gijon met 600 Europese studenten). Ik heb enorm veel zin om veel vrienden, (waaronder een paar Utrechters!) weer te zien en hopelijk nog wat zon mee te pakken in Madrid!

Reacties

Reacties

Renske

WAT IS ER MET JOU GEBEURD DAAR TESS? 'ALHOEWEL IK HIER KAN DROMEN VAN MOOIE GROENEN BROCOLI OF BOONTJES'? Wie ben jij? hahaha zo ken ik jou niet!

En jammer dat ik niet gementioned wordt, papa en mama en utrechtse friends wel. auw!

haha grapje! veeeel plezier daar en tot schnell

kuskus

Anneke

Ik breng een groentepakket mee in mei:)! Prei, boontjes, bloemkool, jammer dat er dan geen spruitjes meer zijn..:)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!