TessainBrno.reismee.nl

Een week in Brno!

Het is alweer meer dan een week geleden dat ik in Brno nog wat onwennig mijn nieuwe kamer betrok. Inmiddels een 8daagse introductieweek later voelt het al steeds meer als thuis. De introductieweek van mijn universiteit begon vorige week zondag met een city game. Waar mijn eerste twee dagen in Brno het prachtig zonnig weer was, was het weer zondagochtend compleet omgeslagen en was er een heuse sneeuwstorm. De city game viel daarom wat in het water, de opdrachten uitvoeren in de sneeuw was niet helemaal ons ding.

De rest van de week was het tijd voor allerlei introductie activiteiten, zo was er een algehele introductie, een faculteitsintroductie, een training voor alle systemen die de universiteit gebruikt, een middag om ‘school’foto’s te maken en een abonnement voor het openbaar vervoer te kopen, een cursus Tsjechisch en een veiligheidsintroductie. Dat laatste hield in dat er gedemonstreerd werd hoe de brandblusser werkt verteld werd dat je áltijd 112 moet bellen (andere telefoonnummers hebben geen mensen die Engels kunnen) en dat werd uitgelegd dat mocht je nergens anders heen kunnen door brand je op het balkon moet gaan staan. Ook kregen we een uitleg van de politie met een opsomming van hoe lang je in Tsjechië de gevangenis in moet voor verschillende vergrijpen. Een verhaal wat de politieman afsloot met: ‘En let op, vaak wordt door voorbijgangers de politie gebeld, we zijn het uit de communistische tijd nog niet verleerd elkaar te verlinken’.

Naast de inhoudelijke introductie waren er elke dag ook nog allerlei sociale activiteiten, een biertour, International dinner (ik heb zowaar zelf hutspot gemaakt), een filmavond en verschillende feestjes. Met als gevolg dat ik het nachtnet van de trams en bussen hier al flink begin te begrijpen en ik bijna gewend ben aan het drinken van 0.5 liters bier in plaats van een normaal Nederlands glas. Dit weekend sloten we de introductie af met twee excursies, gisteren bezochten we de plaatselijke bierbrouwerij van Starobrno en vandaag bezochten we het kasteel dat boven de stad uittorent: Å pilberk.

In Brno zijn 5 universiteiten, mijn universiteit is Masaryk University en is met meer dan 40.000 studenten de tweede universiteit van heel Tsjechië, vernoemd naar Tomáš Garrigue Masaryk de allereerste president Tsjecho-Slowakije. Dit semester zijn er hier alleen al meer dan 350 internationale studenten (waarvan ik de enige Nederlandse ben), tel daar de internationale studenten op die sinds september een heel jaar blijven en de internationale studenten van de andere universiteiten en je komt op een aantal van een paar duizend internationale studenten! Ik ken nog lang niet iedereen en blijf elke dag nog nieuwe mensen ontmoeten en er wordt ongelooflijk veel georganiseerd voor ons. Wat dan wel een wonder mag heten is dat ik tot nu toe de enige Nederlandse ben.

Iedereen die zich nu afvraagt: Tessa, je ging toch naar Brno om te studeren? Hoe zijn de vakken? Is het moeilijk? Hoe zijn de colleges? Moet ik nog even teleurstellen. Mijn vakken beginnen vanaf morgen pas en ze hedden hier dus een hele week vrijgemaakt voor introductie activiteiten. Als alles goed gaat zal ik dit semester 6 vakken volgen bij het politicologie departement, voornamelijk vakken gericht op de Europese Unie en de ontwikkelen van centraal en oost Europa. Morgen begin ik meteen met 3 vakken: EU elections and public opinion, Czech Politics en Dissolution of Yugoslavia. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!

Liefs! Tessa

Reacties

Reacties

Peter en Anneke

Ben je toch maar mooi uniek als Nederlander daar! Heel veel succes de komende week met de studie, want daar kwam je toch voor...:).

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!